Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Múlt és jelen

2017.05.01

A vasúti forgalom 1861-ben indult meg a Balaton déli partján Buda és Nagykanizsa között a Déli Vasút jóvoltából. A tó északi partjának vasútját, illetve az erre csatlakozó veszprémi szárnyvonalat a MÁV 1907-1909 között építette meg a helyiérdekű vasutak szabványa szerint. Az 1930-as években az üdülőforgalom élénkítése céljából a MÁV ún. filléres gyorsvonatokat (Budapestről, Egerből, Esztergomból, Győrből, Pécsről, Szegedről, Székesfehérvárról, Szombathelyről) járatott a balatoni nyaralóhelyekre

 
A Balaton északi partján a vasúti közlekedés jelentős környezeti terhelést, ezen belül jellemzően zajterhelést okoz, melynek csökkentése érdekében szükség van a minőségi fejlesztésre, korszerűsítésre, amely – egyéb energiagazdálkodást is figyelembe véve –modern diesel üzemű, alacsony padlós motorkocsik beállítását, zajvédő falak kiépítését és a sínpálya felújítását jelenti, ezáltal elősegítve a gyorsabb, gördülékenyebb elérhetőséget.
 
Mivel a vasúti pályatest Balatonakarattya - Balatonkenese – Balatonfűzfő térségében több helyütt is csúszásveszélyes területen, illetve a tómederben van, a MÁV távlati elképzeléseiben ezen pályaszakasz kiváltása, illetve új nyomvonal kijelölése szerepel. Ezzel összhangban a 2000. évi CXII. tv. 39§. i) pontja kimondta, hogy „a Balatonakarattya-Balatonfűzfő közötti vasútvonal feltételes nyomvonalának biztosításához, a Székesfehérvár-Celldömölk hazai törzshálózati fővonalból kiágazó vasútvonal területigényét - szakági tervek alapján - a Szabadbattyán-Tapolca hazai törzshálózati fővonal balatonkenesei szakaszán a csúszásveszély megszüntetéséig biztosítani kell”. Vis major esetére tervezett beruházási munkák között szerepel a Balatonfűzfő-Hajmáskér közötti 10,5 km-es vonalszakasz építése. (E szakasz egyben lehetőséget teremt a 70-es években felszámolt Veszprém-Balatonalmádi vasútvonal pótlására, hogy Veszprém közvetlen északi parti kapcsolatát biztosítani lehessen.) A kelet-balatoni szakaszon a Balaton körbeutazhatósága érdekében kb. 2 km új szakasz kiépítése lenne kívánatos, melyhez megvalósíthatósági tanulmány, valamint költség-haszon elemzés elkészítése indokolt.
 
Preferenciák
  • az északi part mentén a korszerű, kis követési időközű elővárosi jellegű személyforgalom infrastruktúrájának kiépítése és modern (viszonylag kis környezeti terhelést okozó) diesel járművek beállítása,
  • zajvédő falak kiépítése,
  • a tranzit nehéz szerelvényeket közlekedtető vasúti fővonalat tehermentesítő nyomvonal lehetőségének vizsgálata megvalósíthatósági tanulmánykeretében (a nemzetközi áruszállítás Kaposvár-Dombóvár vonalra terelése),
  • Balatonakarattya - Balatonfűzfő közötti vasúti nyomvonal kiváltása (a csúszás és omlásveszélyes magaspartok védelme érdekében), vészmegoldás esetén Hajmáskér-Balatonfűzfő közvetlen összeköttetés megteremtése,
  • Csittény-hegy térségében (Balatonkenese) talajmechanikai vizsgálatok folytatása,
  • Balatonakarattyai alagút déli kapuzatának felújítása a löszfal mentén,
  • A kelet-balatoni szakasz pályakorrekciójával a körvasút megteremtésének vizsgálata megvalósíthatósági tanulmány, költség-haszon elemzés elkészítésével (alapvetően forgalomszervezéssel megoldható),
  • A lepsényi delta megépítésével a Balaton vasúti körbejárhatóságának biztosítása
  • tanulmányok (kivitelezés) ipari vágányok hasznosítására, nyomvonalfejlesztésre.