Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Békés-Arad projektelőkészítő tanulmányút I.

2010.01.18

 A tárgyalások témája:

-Lőkösháza-Kürtös-Kisiratos közúti határátkelő ügye
-Lőkösházi inkubátorház kialakítása
-Termálvíz hasznosítása
A delegáció tagjai voltak:
Maus György MGM Consulting
Rüdiger worm Walde EU közlekedési szakértő(az Osztrák Államvasutak majd a Berlin-Brandenburgi KV nyugalmazott vezérigazgatója)
Albert Gábor Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője
Dr. Horváth Adorján Nemzeti Közlekedési Hatóság témavezetője
Almási Vince Kisiratos polgármestere
Dr. Tarr Lajos Lőkösháza polgármestere
Kiss István Lőkösháza alpolgármestere
Kőszeginé Kotroczó Mariann Lőkösháza Képviselő Testületének Pénzügyi Bizottsági Elnöke
Jan. 13-án a Békéscsaba Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának Stratégiai Osztályán kezdtük a napot, ahol Wittmann László osztályvezető úr és munkatársa fogadott bennünket. Wittmann úr elmondta, hogy a 80 ezres lélekszámú Békéscsaba és a 180 ezres Arad közt élő a kapcsolat, ami közös projektekben és stratégiában is megnyilvánul. Békéscsaba város 35-40 jelenleg is futó pályázatával igyekszik minden lehetőséget kihasználni, ami a magyar-román együttműködéseket is jelentheti.
A Megyeházán Sziklai Zoltán a Területfejlesztési Osztály vezetője fogadott bennünket, aki vázolta Békés megye cselekvési programját, aminek már több éve(pontosan: 6 !) része a Lőkösháza-Kürtös közúti határátkelő projekt, ám érdemi előrelépés mégsem történt az ügyben.Békés megye Arad megyével szoros partnerségi-és munkakapcsolatot ápol, aminek megnyilvánulásai a közösen működtetett vegyes bizottságok is.
A tárgyalásokat délután Lőkösházán folytattuk, ahol a képviselő testület és helyi vállalkozók előtt vázoltam  az ún. 'mátrix modellt', ami a megyei jogú városok(Békéscsaba-Arad), a megyék(Békés-Arad) és a két kistelepülés(Lőkösháza-Kisiratos) között generálódna és jótékonyan befolyásolná a közös határvidék gazdaságát, munkaerő áramlását és kulturális-emberi kapcsolatait is.
A nap végén a kürtösi RailPort kombi terminálját tekintettük meg. A terminál ügyvezetője Wágner István elmondta, hogy a 10 hektáros területen elhelyezkedő bázis tavaly szeptember végén kezdett működni. Három résztulajdonosa között a MÁV Cargo és a Koperi kikötő is hozzájárult a 9 millió eurós vállalkozás beindításához. A válság ugyan némileg visszavetette a forgalmukat, ám még így is jelentős forgalmat bonyolítanak le. A logisztikai központ több kisiratosi személynek is biztos megélhetést nyújt.
 

Maus György